Matblogg för en kväll!


Jo, nu ska ni få receptet. Så satans gott. Men ni får det bara på ett vilkor. Att ni lovar att prova. Lova!!?? (Och jo, Stina man kan definitivt ha frukt i mat. Speciellt den här maten. Man MÅSTE ha det!)

Kycklingpajen är väl inte i det nyttigaste laget men vi försöker göra den så nyttig som möjligt.

Kycklingpaj 4 personer (om inte Micke är med då är den för 2 pers).

1 grillad kyckling (vi tar bort allt skinn)
2 packet tärnat bacon
2 bananer
75 gram margarin
ca 4 msk vetemjöl
1 smördegsrulle
2,5 dl creme fraiche (vi kör på lätt)
en förpackning vitlöksost t.ex. cantadou vitlök & örter (här kan man också ta light)
5 dl mjölk

Do it like this:
Lägg ut smördegsrullen i en form så den täcker alla kanter.
Plocka kycklingen i lagomstora bitar (utan skinnet då) och lägg i formen.



Skiva bananerna, stek bacon och lägg allt på kycklingen.
Smält smör, vispa i mjölet så det blir nästan torrt, häll i mjölken. Vispa hela tiden. I med creme fraichen och vitlöksosten. Nu ska smeten vara ganska fast så i med mer mjöl om den är för rinnig.



Häll "smeten" i formen och skjuts in i ugnen på 160 grader i 1 timme.


Servera med en magisk sallad till som MÅSTE innehålla rödlök, paprika och fetaost. Sen får ni köra i resten av vad ni gillar i en sallad.






Bilderna kanske inte ser så smaskiga ut. Skyller på iphonen men den är himmelsk god den här. Kom ihåg nu att ni har lovat och kom tillbaka till mig med betyg. Jag ger lätt en tia av tio möjliga!





Kommentarer
Postat av: Mami

Ser fram emot att bli bjuden på detta nästa gång i Umeå, ser riktigt GOTT ut!!!

2010-09-29 @ 22:14:02
URL: http://www.awpdesign.se
Postat av: Pappa

Hej, 10 av 10 i betyg, har ju erfarenhet av denna supermat från mitt första besök i Umé, jag tror vi kör den här hemma snart, puss gumman.

2010-09-29 @ 22:22:36
Postat av: Stina

Hmm...ja jag vet inte om jag vågar lova. Stark motståndare till frukt i mat men kanske kanske. För din skull;)

2010-09-30 @ 09:44:20
URL: http://mammastinkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0